'USP?' vraagt de secretaresse. 'Jeetje', denk ik. Ik veins een glimlach, leg haar geduldig uit wat USP betekent en ga door. Tot ik bij 'DMU' aankom. Alert als ik ben onderbreek ik meteen mijn betoog, wend me tot haar en vertel haar langzaam in eenvoudige woorden waar die drie rare lettertjes voor staan. En vertaal ze voor de zekerheid ook maar even. Wat denk je? Ze ontploft: 'Ik ben niet gek hoor!!!' Einde presentatie, exit bureau. Moraal van het verhaal, vergeet de DMU, versier de secretaresse.
Bureau aan de lijn: of ik een commercial voor ze wil schrijven. Krijg ik twee uur voor. Twee? Oh, je bedoelt ik krijg er twee uur voor betaald. Ik schrok al, twee uur is veel te kort. Nee, dan snap ik het. Ik schrijf een omzetkraker, lopen jullie en je klant lekker op binnen en daar krijg ik dan een aalmoes voor. Waar ik waarschijnlijk twee maanden op moet wachten. Sorry jongens, ik had jullie dolgraag uit de brand geholpen, maar ik ga net twee uur op vakantie. Jullie een grens over, dan ik ook...
Junior Academie, 2e jaar. Ik had ze nog maar net gebrieft op een winterinhaker voor Strepsils of hij stond alweer bij me. Aardige gozer. Kwam ook uit Amersfoort. Of dit misschien wat was: Sinterklaas op een ladder die met zijn mantel over zijn hoofd boven de walmende schoorsteen van zijn stoomboot hangt. Als stomen niet meer helpt, stond erbij. ‘Niet slecht’, zei ik. ‘Sodeju!!' dacht ik. Een paar jaar later won hij met Thief voor LG een Gouden Leeuw in Cannes.
Multitasken, laat dat maar aan jou over. Hoe meer bordjes je omhoog moet houden, hoe liever. 'Doe er nog maar een paar bij!' Moet er natuurlijk wel wat leuks op liggen. Maar is dat het geval, juridisch ondersteunend werk bij een bekend advocatenkantoor in hartje Amsterdam bijvoorbeeld, dan ben jij de eerste die naar de Hema rent om extra servies te halen!
Xièxiè. Dat betekent dank u in het Mandarijn. Moet je de eerste è wel als i uitspreken en de tweede als ee . Anders kon die Chinese zakelijke relatie weleens heel snel een ex-relatie zijn. En dat wil je niet, want je was net van plan om the best international buyer ever te worden. In dat geval zou ik deze vacature maar eens aandachtig doorlezen. Kan het je zomaar lukken.
Als er één ding is waar jij week van wordt, dan is het wel van heavy metal. Nee, we hebben het niet over Metallica of Slayer, maar over zwaartransport. Over Scania's, Ginaf's, DAF's en Volvo's volgeladen met staal en ijzer. Zie je ze al rijden, precies op schema? Schiet je van vol, hè? Snappen we, maar probeer door je tranen heen door te lezen, want we hebben de perfecte baan voor je.
Please allow me to introduce myself, I am a block. A Ropeblock to be precise. As you have noticed I am a bit different from my colleagues that hang around in crane installations on this and other offshore platforms. I am engineered with a focus on added value and cost control. Whether I was difficult to design? Not at all, Ropeblock knows how to match quality and cuts. When it comes to trade and innovation, leave it to the Dutch. Smart engineering is what they call it. Rather smart, isn't it?
Okay, let’s get things straight, we are great in engineering lifting components for the offshore industry. But being a small company we are no match for the big boys if we just sit and wait. So, we thought something up to outsmart them. We decided to manufacture high quality lifting gear that fits all your needs at the lowest price thinkable. It was merely a matter of smart engineering. And staying small and agile of course. You see, big and clumsy simply doesn't work. Size matters.
Ever heard of Michiel de Ruyter? He was a naval hero who managed to outsmart and defeat a much larger enemy fleet than his near Chatham back in 1667. Typically Dutch that was. Living in a small country like Holland you just have to be innovative if you don't want to go under playing with the big boys. That is why we decided to put emphasis on fusing quality and cuts instead of growing bigger. And we succeeded. Simply by thinking smarter. Naval heroes? No, naval high-tech.
Geen schreeuwerig pamflet, daar zijn ze bij het Platform te netjes voor, maar dat ze in Den Haag wel met hun poten van MVI afblijven!
Een serie verdiepende conversaties tussen drie havenbaronnen en een dame over energie, klimaat en de offshore-industrie.
Artikelen en interviews voor de gemeente Amsterdam over de infrastucturele aanpassingen in de stad.
Een heus boek over creativiteit en teamwork. Heb ik geghostwrite. Of is het ghost gewrite? Whatever, hier kun je 'm bestellen.
BN'ers waaronder popprofessor Leo Blokhuis en FNV voorzitter Han Busker aan het woord over communicatie en media.
Maandelijkse gesprekken met ceo's, wetenschappers en ondernemers over de stand van zaken in de technologiesector.